20 Νοέμβριου – παγκόσμια ημέρα για τα δικαιώματα του παιδιού

Please…
STOP THE WAR ON GAZA

από The Eyes of Children around the World

Σήμερα 20 Νοέμβριου είναι η παγκόσμια ημέρα για τα δικαιώματα του παιδιού. Ακριβώς 23 χρόνια πριν η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ υιοθέτησε τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού, που αποτελεί το πλέον αποδεκτό κείμενο για τα ανθρώπινα δικαιώματα παγκοσμίως.

Τα 54 άρθρα της καλύπτουν όλα τα δικαιώματα των παιδιών που χωρίζονται σε τέσσερις τομείς: Δικαιώματα Επιβίωσης, Ανάπτυξης, Προστασίας και Δικαιώματα Συμμετοχής.

Παρά τα διεθνή κείμενα προστασίας των παιδιών, που σε πολλές χώρες αποτελούν κενό γράμμα, εκατομμύρια παιδιά εξακολουθούν να υποφέρουν από τη φτώχεια και να στερούνται τις στοιχειώδους ανάγκες επιβίωσης.

  

 

Aπό το σημερινό αφιέρωμα του in.gr ταινίες που θίγουν και αναδεικνύουν τις συνθήκες στις οποίες καλούνται να επιβιώσουν πολλά παιδιά σε διάφορες χώρες.

Και οι Χελώνες Μπορούν να Πετάξουν (2004)

Ιράν – Κοινωνική

Η καθημερινότητα σε έναν καταυλισμό Κούρδων προσφύγων, κάπου στα σύνορα με το Ιράκ, με επίκεντρο ομάδες παιδιών που βγάζουν χρήματα εντοπίζοντας και συλλέγοντας νάρκες, με κίνδυνο να σκοτωθούν ή να ακρωτηριαστούν ανά πάσα στιγμή.

Πισότι: το χαμίνι του Σάο Πάουλο (1981)

Κοινωνική

Η ιστορία της ζωής ενός αγοριού στους δρόμους του Σάο Παολο, που η καθημερινότητά του περιλαμβάνει μικροαπάτες, πορνεία και άλλες μορφές παραβατικότητας.

Ούτε Ένας Λιγότερος (1999)

Κίνα – Κοινωνική

Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα στη σύγχρονη Κίνα είναι αυτό της εκπαίδευσης στις απομακρυσμένες φτωχές επαρχίες, όπου αφενός τα σχολεία λειτουργούν υποτυπωδώς και αφετέρου τα παιδιά, από το δημοτικό ακόμα, αναγκάζονται να εγκαταλείπουν τα μαθήματα για να εργαστούν και να συνεισφέρουν στην οικογένεια. Αυτήν ακριβώς την πραγματικότητα καταγράφει ο Γιμού μέσα από την ιστορία μιας έφηβης που αντικαθιστά για ένα μήνα το δάσκαλο του χωριού και, θέλοντας να τηρήσει την υπόσχεση που του έδωσε, ότι δηλαδή δεν θα βρει ούτε ένα μαθητή λιγότερο όταν επιστρέψει, ξεκινά για την πόλη με σκοπό να φέρει πίσω ένα επτάχρονο παιδί, που άφησε το σχολείο για να βρει δουλειά. Γυρισμένη σε φυσικούς χώρους και με ερασιτέχνες ηθοποιούς, η ταινία συγκινεί με την αλήθεια της, που πηγάζει τόσο από τις «ερμηνείες» όλων όσοι συμμετέχουν όσο και από την εκφραστικότητα της νεαρής πρωταγωνίστριας. Ωστόσο

Το Μίσος (1995)

Γαλλία – Κοινωνική

Ένα τυπικό γαλλικό, παριζιάνικο προάστιο – συγκρότημα κρατικών κατοικιών, χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα, ξυπνά ένα πρωί σε κατάσταση πολιορκίας. Τα παιδιά του Bluebell συγκρούονταν όλη τη νύχτα με την αστυνομία.
Η αιτία, ένα 16άχρονο αγόρι, ο Abdel Ichah, κινδυνεύει να πεθάνει, μετά από τον άγριο ξυλοδαρμό που υπέστη από αστυνομικό, κατά την ανάκριση. Μια ακόμη, περίπτωση χρήσης άλογης αστυνομικής βίας. Ανάμεσα σ’ αυτά τα παιδιά που τα τυφλώνει το μίσος για το σύστημα, είναι και ο Hubert, ο Said και ο Vinz.
Αυτή είναι η πιο σημαντική μέρα της ζωής τους. Γιατί δεν είναι μόνο τρεις, αλλά τέσσερις…

Κεντρικός Σταθμός (1991)

Βραζιλία – Δραματική

Κεντρικός σιδηροδρομικός σταθμός του Pίο Ντε Τζανέιρο. Μια γυναίκα προχωρημένης ηλικίας, η Ντόρα γράφει γράμματα για λογαριασμό αναλφάβητων ανθρώπων, έναντι πληρωμής. Αλλά δεν τα ταχυδρομεί ποτέ εξαπατώντας τους πελάτες της. Όταν μπαίνει στη ζωή της ο μικρός Ζοζέ, μετά το θάνατο της μητέρας του, η οποία απευθύνθηκε στη Ντόρα για να στείλει ένα ακόμα ανεπίδοτο γράμμα στον πατέρα του μικρού, τα πράγματα παίρνουν μία απρόσμενη τροπή. Η Ντόρα αρχικά προσπαθεί να ξεφορτωθεί το μικρό, αλλά ένα μακρινό, ξεθωριασμένο μητρικό ένστικτο ξυπνά μέσα της και τελικά τον σώζει την τελευταία στιγμή από τους εμπόρους ανθρώπινων οργάνων. Δραπετεύοντας από την αστική κόλαση του σταθμού και τους διώκτες τους, αρχίζουν μαζί ένα ταξίδι σε αναζήτηση του χαμένου πατέρα του Ζοζέ…

Βροχή (2001)

Ιράν – Κοινωνική

Μια ταινία από το Ιράν που «βάζει τα γυαλιά» σε πολλές ευρωπαϊκές παραγωγές. Με κύριο χώρο δράσης μια οικοδομή και με ηρωίδα μια κοπέλα που μεταμφιέζεται σε αγόρι, προκειμένου να εργαστεί, ο σκηνοθέτης του «Χρώματος του Παραδείσου» μιλά για τον έρωτα σε χώρες με καθεστώτα που απαγορεύουν στις γυναίκες να έχουν φωνή και υπόσταση, ευνοώντας έτσι τη με κάθε τρόπο εκμετάλλευσή τους. Χρησιμοποιεί ερασιτέχνες ηθοποιούς, προσεγγίζει λιτά τη δύσκολη καθημερινότητα, αιχμαλωτίζει τα βλέμματα των βασικών χαρακτήρων και δημιουργεί ένα από τα πιο ποιητικά φιλμ των τελευταίων ετών.

Ένας Ιρανός οικοδόμος αντιμετωπίζει με εχθρότητα τον ανήλικο γιο κάποιου Αφγανού μετανάστη, επειδή πήρε τη θέση του ως σιτιστής του συνεργείου. Όμως, όταν αντιλαμβάνεται ότι πρόκειται για κορίτσι που έχει μεταμφιεστεί σε άντρα, αποφασίζει να τη βοηθήσει ώστε εκείνη να ανταπεξέλθει στις δύσκολες συνθήκες εργασίας.

Γλυκά Δεκάξι (2002)

Βρετανία – Κοινωνική

Ο θρίαμβος της απλότητας και της αλήθειας. Με έναν ερασιτέχνη ηθοποιό στον πρωταγωνιστικό ρόλο, ο Κεν Λόουτς αφήνει για λίγο τον καθαρά πολιτικό κινηματογράφο και αφηγείται τη σύγκρουση ενός εφήβου με το οικονομικό σύστημα του ακραίου καπιταλισμού -συνέπεια της πολιτικής Θάτσερ. Ένας δεκαπεντάχρονος που ζει στις εργατικές συνοικίες της Γλασκόβης χρειάζεται χρήματα, προκειμένου να εξοφλήσει ένα τροχόσπιτο που αγόρασε με δόσεις. Θα είναι το δώρο προς τη μητέρα του, πρώην τοξικομανή, που πρόκειται να αποφυλακιστεί τη μέρα που εκείνος θα μπει στα δεκαέξι. Το εύκολο και γρήγορο χρήμα βρίσκεται στο σπίτι του πατριού του: μια παρτίδα ηρωίνης που πιάνει καλή τιμή στην αγορά. Κλέβει τα ναρκωτικά και με τη βοήθεια του «κολλητού» του αρχίζουν να τα διακινούν. Η τοπική μαφία θα ενδιαφερθεί για το άτομό του και σύντομα ο μικρός Λίαμ θα γίνει μέρος του μηχανισμού. Το Sweet Sixteen διαφοροποιείται αισθητά από τις ταινίες με ανήλικους ντίλερ ναρκωτικών. Σε έναν κόσμο ανεργίας και παραοικονομίας ο Λίαμ διακινεί συνειδητά παράνομες ουσίες, με απώτερο σκοπό να έχει ένα σπίτι όπου θα κολλήσει ξανά τα κομμάτια μιας διαλυμένης οικογένειας.

Slumdog Millionaire (2008)

Βρετανία – Κοινωνική

Το μεταμοντέρνο μελό με φόντο τις ινδικές φτωχογειτονιές. Η ιστορία του πως ένας νεαρός Ινδός, ο Τζαμάλ Μαλίκ, έγινε διεκδικητής της ινδικής εκδοχής του τηλεπαιχνιδιού «ποιος θέλει να γίνει εκατομμυριούχος»…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: